top of page
  • תמונת הסופר/תסיגל מולקנדוב

מס הכנסה והגיל השלישי (חלק א)

עודכן: 19 בפבר׳ 2021


Photo by Matthew Bennett on Unsplash

לפני זמן מה פנה אליי לקוח ושאל: "תגידי , אני כבר בן 70 אני עדיין צריך לשלם מס הכנסה?"

והאמת הוא לא היחיד ששאל אותי , אנשים שלא ממש מבדילים בין ביטוח לאומי לבין מס הכנסה , מבחינתם שניהם מסים המוטלים עליהם, לא מבינים למה בשלב מסוים הם מפסיקים לשלם ביטוח לאומי אבל מס הכנסה , הם ממשיכים לשלם כמעט ללא שינוי.

אז מס הכנסה ממשיכים לשלם ו"כמעט ללא שינוי " זה משפט המפתח כי , בכל זאת מס הכנסה נותן כמה הטבות לאזרחים ותיקים לפעמים ההטבות מתייחסות אף לאזרחים בגילאים נמוכים יותר (לרוב 60 ומעלה) שאינם נחשבים אזרחים ותיקים או הגיל השלישי.

חלק מהסעיפים הם מאוד מורכבים וכשכתבתי את הפוסט חשבתי לעצמי שמי שכותב את כל הסעיפים האלה , במקרה הטוב הוא חושב שהוא כותב חידות לחידון מתמטי ובמקרה הרע הוא פשוט קם הפוך בבוקר וזה מה שיצא לו , אבל ברצינות, הדברים קשים להבנה, ניסיתי לפשט ועדיין זה מורכב, אבל כדאי לקרוא וגם אם לא להבין אז לדעת שקיימים סעיפים כאלה ולבדוק עם איש מקצוע , במקרה הצורך ,שאכן אתם מקבלים את זכויותיכם.

זהו פוסט ראשון מבין שניים כאשר פוסט זה מוקדש להטבות כלליות לגילאים מבוגרים ואילו הפוסט השני ייוחד להטבות המס הנוגעות בפרישה.


אז במה דברים אמורים?


1. נקודת זיכוי נוספת - (סעיף 37 וסעיף 38 (א) ו(ב)) - אחרי גיל פרישה מגיע לאדם נקודת זיכוי נוספת בשני מקרים :

א. לבן או בת הזוג אין הכנסה

ב. הכנסת בן הזוג נמוכה מאוד :

למי שיש ילדים מתחת לגיל 18: 26,160 ש"ח

ללא ילדים: 22,890 ש"ח.

התנאי הוא שלפחות אחד מבני הזוג בגיל פרישה .

את נקודת הזיכוי בגין בן זוג שאינו עובד ניתן לקבל בתלוש השכר בין אם התלוש הינו ממעסיק או תלוש מקרן פנסיה/ביטוח מנהלים, וזאת על ידי סימון המקום המתאים בטופס 101 בתחילת כל שנה.

במקרה של נקודת זיכוי בגין הכנסות נמוכות של בן הזוג נדרש בדרך כלל דוח להחזר מס כדי לקבל את הנקודה הזו.


נקודות... זיכוי ועוד


2. הקטנת תשלום המס על הכנסות מריבית - (סעיף 125ד)' - יחיד ששנת לידתו 1948 ומטה (כלומר ב-2019 מלאו לו או ימלאו לו 71) זכאי לתשלום מס מופחת על הכנסות מריבית.

ההפחתה נעשית על ידי הקטנה תאורטית של סכום הכנסות הריבית .

אם רק אחד מבני הזוג עונה על תנאי שנת הלידה ,הריבית תופחת ב- 13,440 (בערכי 2019) ש"ח ואז סכום המס יוקטן בסכום ההפחתה כפול שיעור המס (יכול להיות 25 אחוז או 15 אחוז תלוי בסוג ההצמדה של המכשיר).

בני זוג ששניהם עונים על תנאי שנת הלידה זכאים להקטנת סכום הריבית ב- 16,560 ש"ח.

כמה הערות:

* ההקטנה מתייחסת רק להכנסות המוגדרות כהכנסות מריבית כלומר , הכנסות ממכשירים כמו פיקדונות בבנקים , תכניות חסכון ופוליסות חסכון בחברות ביטוח (שרק לצורך העניין ההכנסות הנובעות מהן מוגדרות כריבית).

* ניכוי הריבית מתבצע אוטומטית בהתקיים התנאי ,רק על הכנסות ריבית שמקורן בבנקים. כדי לקבל את ההטבה מגופים שאינם בנקים יש להגיש דוח למס הכנסה.

* בפוליסת חסכון ישנה אפשרות למכירה רעיונית על מנת לנצל את ההטבה השנתית.

3. הקטנת שיעורי המס על הכנסה פסיבית - (סעיף 121(ב)(1)) - הכנסה פסיבית היא הכנסה שלא מעבודה , הכנסות משוק ההון לדוגמה הכנסות משכירויות ועוד.

על הכנסות פסיביות שאין בגינם שיעור מס מוגבל (מס מוגבל יש למשל על הכנסות מריבית, הכנסות מרווח הון) , כמו למשל הכנסות משכירות עסקית, חל מס המתחיל במדרגה של 31אחוז בניגוד להכנסות מעבודה שעליהם חל שיעור מס התחלתי של 10 אחוז.

בגיל 60 זה משתנה, וגם שיעור המס על הכנסות פסיביות מתחיל ב10%, גם אלו שיש בגינן מס מוגבל וגם כאלה שלא .

מה המשמעות ? בעיקר שאם אתם אחרי גיל 60 ואין לכם הכנסות מעבודה (כולל מפנסיה) או שיש לכם אבל הן נמוכות ולעומת זאת יש לכם הכנסות גבוהות מריביות או רווחים מניירות ערך, שהבנק כבר מנכה את המס באופן אוטומטי , יש סבירות גבוהה שיגיע לכם החזר מס .

הערה אחת:

*דיבידנד אינו משתתף בכל החגיגה הזו , כלומר הכנסות מדיבידנד גם אחרי גיל 60 יהיו חייבות במס של 25% או 30%.


4. פטור על הכנסות משכר דירה בתנאים מסויימים - (סעיף 9(25)) - קשיש המתגורר בבית אבות (ישנה הגדרה ספציפית לבית אבות בסעיף) זכאי לפטור ממס על הכנסות משכר דירה על הדירה שבה התגורר לפני המעבר לבית אבות , בגובה 50 אחוז מהתשלום השנתי ששילם לצורך אחזקתו בבית האבות.

ואתם בטח שואלים איפה פה ההטבה הרי שכירות למגורים היא פטורה ממס?

אז קודם כל כדאי לקרוא את הפוסט הזה , שבו כתבתי על מתי חייבים במס על הכנסה משכירות למגורים. . בכל אופן החוק לא מציין איך לשלב את הפטור הזה עם הפטור הרגיל של הכנסות משכר דירה למגורים.

להערכתי יש לנצל קודם את הפטור הזה ועל החלק שנשאר להחיל את הפטור הרגיל .

אם למשל קשיש משלם 10,000 ש"ח לחודש בבית אבות ומקבל 7,000 ש"ח שכר דירה , הוא זכאי לפטור לפי הסעיף הנוכחי של 5,000 ש"ח ויתרת ה2,000 תהיה פטורה גם היא בשל הפטור הרגיל על שכירות למגורים (תקרת הפטור הרגילה מגיעה בשנת 2019 ל-5,090 ש"ח).


...אם כבר בית אבות אז כזה

5. פטור על הכנסות מריבית -(סעיף 125ה') - ליחיד שהוא או בן זוגו ילידי 1948 ומטה מגיע פטור של 35% על הנמוך מבין:

א. הכנסות מריבית בגין פיקדון בנקאי או בגין תוכנית חסכון.(לרבות הכנסות מפוליסות חסכון).

ב. הכנסה מריבית בגובה ההפרש שבין 101,760 ש"ח (קצבה מזכה לשנת 2019 מוכפלת ב12) לבין סך הכנסה שנתית של היחיד או של בן זוגו (הגבוהה מבין השניים) לצורך חישוב סך ההכנסה יש לקחת את כל ההכנסות של היחיד או בן זוגו כולל קצבה פטורה בגיל פרישה ולא כולל הכנסות מריבית ,מרווח הון, ממס שבח והכנסות פטורות משכר דירה למגורים.


מה משמעות ההטבה? שאם ליחיד או לבן זוגו אין הכנסות למעט הכנסות מריבית אז הם יכולים לקבל פטור על אותה הכנסה של מכסימום 35%*101,760=35,616 ש"ח, (בהנחה כמובן שיש להם הכנסות בגובה כזה ואף יותר) במונחי מס זה אומר שהם יוכלו לקבל החזר של מכסימום 25%*35,616 = 8,904 ש"ח

כדי לקבל את ההטבה יש להגיש דוח למס הכנסה.


6. זיכוי מס על אחזקת קרוב במוסד מיוחד -( סעיף 44)

ההטבה בסעיף הזה אינה מיוחדת לגיל השלישי אך יישומו בהחלט רלוונטי לגילאים המבוגרים.

הסעיף מדבר על הקטנת המס המשולם ליחיד או בן זוגו על החזקה במוסד מיוחד של ילד , בן זוג או הורה משותקים לחלוטין, מרותקים למיטה בתמידות , עיוורים או בלתי שפויים בדעתם.

ההטבה תהיה בגובה 35 אחוז מאותו חלק ששילם היחיד למוסד ,העולה על 12.5 אחוז מהכנסתו החייבת.

מה המשמעות?

התנאים בהם צריך לעמוד:

1. שילמת את/ה או בן/בת זוגך למוסד מיוחד כאמור לעיל

2. התשלום היה גבוה מ12.5 אחוז מהכנסתך החייבת

3. לשוהה במוסד אין הכנסה שנתית העולה על 169,000 ש"ח או הכנסותיו יחד עם בן זוגו אינן עולות על 271,000 ש"ח.

מה מקבלים?

הפחתה של המס אותו משלם היחיד על הכנסתו החייבת בגובה 35 אחוז מההפרש שבין סך התשלום למוסד לבין 12.5 אחוז מהכנסתו החייבת .

7.פטור על הכנסה מדמי שכירות - סעיף 9(ד) יחיד תושב ישראל זכאי לפטור של 35% מהכנסות שכירות על מקרקעין, מבנים ונכסים אחרים.

התנאים לקבלת הפטור:

1. יליד 1948 ומטה

2. אין לו הכנסות מקצבה מזכה , קצבה מוכרת או קצבת שארים (על זה בפוסט הבא) וכן אין לו הכנסות מריבית שחלו עליהם סעיפים 125ד ו125ה (סעיפים 2 ו-5 בפוסט).

3.דמי השכירות אינם משולמים ע"י קרוב או על ידי חברה שהיחיד בעל שליטה בה.

4.הנכס היה בבעלותו, שימש בידיו במישרין להפקת הכנסתו מיגיעה אישית מעסק או ממשלח יד בישראל (הנכס יכול להיות משאית ששימשה להפקת הכנסה, פרקטיקה של עו"ד או רו"ח , משרד ועוד).

הפטור יהיה מכפלה של 35% מדמי השכירות ב2% לכל שנת ותק שבה שימש הנכס להפקת ההכנסה מיגיעה אישית עד למכסימום 35 שנים.

גם לדמי השכירות יש תקרה והיא תקרת ההכנסה המזכה שב2019 עומדת על 8,480 ש"ח לחודש.

זהו פחות או יותר ההטבות המיוחדות במס הכנסה לגיל השלישי

ואם שרדתם עד פה , מקווה שהפוסט גם הואיל לכם ובכל מקרה מוזמנים לשאול ממש פה למטה בתגובות

וחוץ מזה למי שיירשם לבלוג תישלח טבלה מרכזת ומסודרת של האמור בפוסט...



סיגל















9,342 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page