top of page
  • תמונת הסופר/תסיגל מולקנדוב

להיות או לא להיות

עודכן: 25 ביולי 2018



לא, זה לא ה"להיות או להיות" הזה ששאל המלט במחזה הקרוי על שמו, השאלה אצלנו היא האם להיות או לא להיות עצמאית? ..

הגעת לגיל 27, 30 , 40 ,50 ופתאום מדגדג לך לפתוח את העסק שחלמת עליו, נמאס לך מבוסים שיושבים לך על הראש , יש לך רעיון שאת בטוחה שיכול להצליח, לפעמים סתם משבר של גיל 40 או 50 ולפעמים זה גם כורח המציאות בגלל פיטורין או צורך להיות יותר זמינה (לילדים לבית להורים).

בכל אופן סיבה כזו או אחרת את שואלת את עצמך את ה-שאלה להיות או לא להיות?


אני כמובן לא יכולה לענות השאלה הזו, זו שאלה אינדיבידואלית לכל אחת ואחת בהתאם לאופייה ולצרכיה אבל אנסה להעלות נקודות למחשבה, יתרונות וחסרונות וגם קצת טיפים שאולי יסייעו בקבלת ההחלטה.

הדבר הראשון שאני ממליצה לעשות זה תוכנית עסקית.




כן , תוכנית עסקית, נשמע מפוצץ ובטח את חושבת, כולה עסק קטן, מה אני צריכה תוכנית עסקית? ובכן התוכנית העסקית היא בשבילך, היא תשקף לך את מה שאת רוצה לעשות עם העסק שלך, מה החזון שלך, בסופו של דבר לכולנו יש איזשהו חזון לגבי העסק וכנראה שגם לך , לאן תרצי להגיע אתו ומה הדרך שאתה את רוצה להגיע.

חשוב בתוכנית העסקית להכניס את הנתונים הכספיים שאת צופה.

הכנסות צפויות (חשוב לעשות זאת כתחזית ארוכת טווח כי מן הסתם הכנסותייך ההתחלתיות יהיו נמוכות יותר.) הוצאות צפויות, כדאי להגזים בהוצאות (בהמשך גם אתן לך טיפים על הוצאות בעיקר מה שקשור לרשויות המס כך שתוכלי לקחתם בחשבון).


אחרי שעשית את התוכנית העסקית ואת עדיין משוכנעת שאת רוצה לפתוח את העסק ישנם עוד כמה דברים שעלייך לקחת בחשבון:

הכסף- כמו שבטח נוכחת כשכתבת את התוכנית העסקית שלך, הכנסותייך ההתחלתיות יהיו נמוכות משמעותית מהכנסותייך כשכירה (כך זה לפחות בדרך כלל) לכן כשאת יוצאת לדרך, וודאי שכלכלית תוכלי לעמוד בעניין. מעבר לכך, גם כשכבר תתבססי כעצמאית וההכנסות יזרמו , יהיו תקופות של גאות ותקופות של שפל, כך זה בדרך כלל אצל עצמאים לכן, כמו שהמבוגרים אומרים כדאי לשמור גרוש לבן ליום שחור ולהיערך בהתאם בתקופות הגאות לתקופות השפל.

סוציאליות- כשכירה כנראה לא נאלצת להתמודד עם תשלומים לביטוחי מנהלים וקרן השתלמות, אלו היו 2 שורות בתלוש שלך ואת התשלומים אליהם דאג להעביר המעסיק.

בהיותך עצמאית את זו שתצטרכי לדאוג לכך ומעבר לטרדה הבירוקרטית הרי שמבחינתך זו גם הוצאה נוספת שאותה את צריכה לתמחר במחיר שאת מציעה ללקוחות שלך.

עוד על קרן השתלמות וביטוח מנהלים לעצמאי אפשר לקרוא כאן ורק הוסיף כי החל משנת 2017 יש חובת פנסיית חובה לעצמאים ועל זה כאן

ביטוח לאומי – ביטוח לאומי זה הגוף הידוע לשמצה (בדרך כלל) זה שאמור לדאוג לרווחתנו, כעצמאית תופתעי לגלות שבהדדיות בינך לבינו את בעיקר משלמת ו ה ר ב ה.

אחוזי הביטוח הלאומי ומס הבריאות לעצמאי גבוהים משמעותית מאלה של השכיר

סתם להתרשמות אני מצרפת טבלה (נכונה לשנת 2018)


הערה: הטבלה מתייחסת למבוטחים בין גיל 18 לגיל פרישה


לא את לא טועה, עצמאי משלם על ביטוח לאומי ומס בריאות במדרגה הגבוהה (שמתחילה מהכנסה של 5,944 ₪ בקירוב) 17,83%.

וכן , גם פה כדאי שתגלמי את עלויות הביטוח הלאומי במחיר אותו את מציעה ללקוח.

חופשות - כשכירה מן הסתם תמיד התלוננת על מיעוט ימי החופש שמקציב החוק אבל אז לפחות היה מי ששילם לך כשיצאת לחופש. כעצמאית אין מי שישלם לך על חופשות , כלומר אם את לא עובדת אז אין הכנסה, כך זה גם לגבי ימי חופשת מחלה, רבים שואלים אותי : "האם אני לא זכאי לתשלום מביטוח לאומי על מחלה?" אז לא, מחלה שאינה בגין העבודה (וגם לכך נגיע) בטוח לאומי אינו מממן , כעצמאית עלייך לדאוג לרזרבות שיאפשרו לך להיות חולה בשקט .

מחלה בגין פגיעה בעבודה - אחד הביטוחים שעליהם את משלמת במסגרת הביטוח הלאומי הוא ביטוח פגיעה בעבודה, כלומר על היעדרות מעבודה בגין חופשת מחלה שנובעת מפגיעה בעבודה אמור הביטוח הלאומי לפצות אותך, אמה מה? החליט הביטוח הלאומי כי רק לאחר 12 יום של היעדרות בגין פגיעה בעבודה ,הוא יתחיל לשלם את התגמולים כלומר 12 הימים הראשונים עלייך.

כמובן שאם את נעדרת פחות מ-12 ימים אז ודאי וודאי שזה עלייך.

לקוחות – אם חשבת שכעצמאית לא יהיו לך בוסים על הראש , אז טעית כי לקוחות הם סוג של בוסים , ואם לא תעמידי אותם מהתחלה במקום, מבחינת דרישות , שעות עבודה וכ"ו חייך העצמאיים עומדים להיות מאוד קשים.


אז נכון שלפי כל מה שכתבתי כאן נראה כאילו הפיכה לעצמאית תהיה טעות חייך, א ב ל , וזה אבל גדול אם תשאלי עצמאים שעברו כבר את השלב ההתחלתי של העסק שלהם וכבר התייצבו על לקוחות ועל הכנסה מסוימת, הם מבינים שכעצמאי יש תנודתיות בהכנסות והם ערוכים לכך, הם יאמרו לך שהם לא היו חוזרים להיות שכירים כי....

השייכות: העסק זה את ואת זה העסק ,הרצון ליצור ולהשפיע במשהו משלנו שווה כנראה את כל הקשיים שבדרך וגם את אלה הקבועים .

הוצאות: כעצמאית יש לך אפשרות לקזז הוצאות שלעיתים הם אומנם מוצאות לצורך העסק ,אבל לפעמים הם פשוט הוצאות שקיימות , אם למשל הבית משמש אותך כמשרד אז ניתן לדרוש חלק מהוצאות הבית באופן יחסי למספר החדרים בבית.

גמישות בזמנים: כעצמאית את יכולה לשחק עם שעות העבודה כרצונך , אין שעות עבודה מוגדרות (שלעיתים כמובן גם יכול להיות חסרון) ואם את עובדת בבית וממש ממש בא לך לנוח צהריים כנראה אף אחד לא יגיד לך על זה שום דבר. ואם את צריכה להוציא את הילד מבית הספר כי הוא לא מרגיש טוב אז גם כאן לא יהיה מי שיעשה לך פרצופים.


אז בבואך להחליט על הצעד המשמעותי הזה, קחי בחשבון את הדברים האמורים, תתייעצי עם עצמאים או עצמאיות ואם תחליטי שאת הולכת על זה אז שיהיה הרבה הרבה בהצלחה ואת מוזמנת להמשיך לפוסט הבא בסדרה "עוסק פטור , עוסק מורשה ומה שביניהם".

224 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page