top of page
  • תמונת הסופר/תסיגל מולקנדוב

מקדמות ועוד...

עודכן: 25 ביולי 2021

ומה קורה עכשיו? פתחתם תיק במעמ, במס הכנסה, בביטוח לאומי, החלטתם איזה ספרים אתם צריכים לנהל ויצאתם לדרך, אז אם אתם מלווים במייצג , זה הזמן להחליט על המקדמות שתשלמו, עצמאי , אם לא ידעתם, משלם במהלך השנה מקדמות הן למס הכנסה והן לביטוח לאומי, ההתחשבנות הסופית נערכת לאחר הגשת הדוח השנתי אז יודע מס הכנסה כמה באמת הרווחתם באותה שנה ובהתאם מחשב את המס , אם לא שילמתם מספיק מקדמות תצטרכו להשלים ואם שילמתם יותר מדי תקבלו חזרה , את נתוני הדדוח קולט הביטוח הלאומי וגם הוא עושה תחשיב משלו ובהתאם דורש השלמה או מחזיר הפרשים.

איך נקבעות המקדמות?

בפתיחת התיק בביטוח לאומי עליך להצהיר על ההכנסה הצפויה במהלך השנה ובהתאם ביטוח לאומי קובע מקדמות ושולח שוברי תשלום חודשיים , תוך התחשבות בהכנסות כשכיר אם יש, מקדמות הביטוח הלאומי הם סכום חודשי קבוע, בניגוד אליו מס הכנסה קובע מקדמות בהתאם לאחוז הענפי שאליו שייך המקצוע שלכם , כלומר מקדמות מס הכנסה הם בעצם אחוז ממחזור ההכנסות החודשי או הדו חודשי של העצמאי, אם ברשותכם מייצג הוא בדרך כלל יבדוק אחת לתקופה האם המקדמות (הן של ביטוח לאומי והן של מס הכנסה) מתאימות בפועל לצפי ההתחלתי , אחרת כדאי לבקש שינוי (הגדלה או הקטנה ) בהתאם להכנסות בפועל, כדי לא להגיע בסופו של דבר לדוח השנתי ולראות שאתם חייבים סכומי עתק למס הכנסה או ביטוח לאומי או לחילופין שהם חייבים לכם סכומים רציניים , אומנם נחמד מאוד לקבל החזרים מהמוסדות אבל זה אומר שתזרימית כנראה היה חסר לכם כסף במהלך השנה.


פנקס מקדמות מס הכנסה


שוברי תשלום לביטוח לאומי

אז איך משלמים את המקדמות?

לפני זמן מה פנתה אלי חברה שלא הייתה מיוצגת על ידי מייצג וסיפרה עם דמעות בעיניים שקיבלה מכתב ממס הכנסה שהיא חייבת 5,000 ש"ח, החברה אומנם פתחה תיק כבר במרץ , אבל לא התחילה לפעול כעצמאית ועוד לא היו לה בכלל הכנסות כעצמאית, כך שלא היה לה ברור מהות החוב ואז היא פנתה אלי, הסתבר שמס הכנסה שלח לה פנקס מקדמות (פנקס המקדמות נשלח בדואר רגיל) אבל אותו פנקס לא הגיע אליה, אל אותה חברה, כך שלא היה לה מושג שהיא נדרשת לדווח על מקדמות, כשמס הכנסה לא קיבל את הדיווח הוא אוטומטית עושה "קביעה" כלומר קובע בעצמו מה המקדמה שעל העצמאי לשלם.

היו 2 אפשרויות לפעול בעניין : א. לבטל מקדמות , זו אפשרות שמתאימה למי שצופה שלא יהיה לו מס לשלם.

ב. לדווח את המחזורים הנכונים ולשלם את המקדמות בהתאם למחזור ולאחוז המקדמות.

במקרה של החברה בחרנו את אפשרות ב' כי הצפי היה שיהיו לה הכנסות לא נמוכות בהמשך השנה כך שהיא כן תדרש לשלם מס על הכנסתה כעצמאית , כרגע נדרש היה לדווח 0 , משום שלא היו לה הכנסות בכלל.

אבל, כאן היא נתקלה בעוד בעיה , מכיון שלא היה לה מייצג והיא כאמור לא קיבלה את פנקס המקדמות

לא הייתה לה אפשרות טכנית לדווח על המקדמות ותיכף תבינו למה..

יש 2 אפשרויות לדווח על מקדמות כשאתה ללא מייצג :

א. בדואר (או בחנויות מנטה המשמשות גם הן כסניף דואר) באמצעות פנקס שלהזכירכם לא הגיע.

ב. באמצעות האינטרנט באתר של רשות המיסים אבל אז נדרש קוד מזהה שרשום בפנקס שכאמור לא הגיע.





אז מה בכל זאת עושים?

לשמחתינו בשנים האחרונות חל שיפור קל באפשרות ליצור קשר עם רשות המיסים , עד לפני מספר שנים ניתן היה רק באמצעות הטלפון אבל יכולת שנים לחכות על הקו ללא תשובה, אבל מאז נוסף מפ"ל -פניות הציבור

באתר של רשות המיסים דרך מפ"ל אפשר לפנות לפקיד השומה אליו אתם שייכים ולבקש שישלחו לכם פנקס או לחילופין להרשם לאזור האישי שלכם במס הכנסה ושם תחת הרובריקה תיקי המס שלי , מס הכנסה יהיה את קוד הזיהוי לתשלום המקדמות.

עם ביטוח לאומי הדברים הרבה יותר פשוטים, גם אם במקרה לא קיבלתם את השוברים אתם יכולים בקלות לשלם דרך האתר שלהם , גם אם יש עיכוב בתשלום החודשי הם מתקשרים לברר מה קורה ואז אפשר להסדיר את העניין.

בביטוח לאומי נוח לעשות הוראת קבע, למרות החששות הוא לא גובה יותר מהמקדמה בה אתם מחוייבים , גם אם יש חוב אחר הם לא יגבו אותו אוטומטית מהכרטיס או מחשבון הבנק בהתאם להוראה דעדיתם.


בהצלחה!







453 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page