top of page
  • תמונת הסופר/תסיגל מולקנדוב

על דמי לידה ומס הכנסה

עודכן: 21 בנוב׳ 2022

לפני מספר חודשים ערכתי דוח שנתי למס הכנסה לאחד הלקוחות שלי, האמת שהדוח שלו לא היה כזה מעניין, מה שהיה מעניין היו הנתונים של אשתו שכמובן מטבע הדברים (או החוקים ש לומר) מדווחים אף הם בדוח על אף שהיא שכירה , אז מה היה כל כך מעניין?

כמו שאמרתי אשתו שכירה , היא ילדה בחודש נובמבר של שנת 2018 וקיבלה את דמי הלידה באותה שנה, מה שקרה הוא שבאופן לא מפתיע יצא שהיא צריכה לשלם מס הכנסה על הכנסותיה באותה שנה.

למה זה לא מפתיע?





חישוב המס הוא מצטבר ,כל חודש מחשבים את המס על הסכום המצטבר ומפחיתים את המס ששולם בחודש הקודם, אם השכר פחות או יותר קבוע אז סכום המס שישולם כל חודש דומה , והמס ששולם יהיה המס הנכון , אבל אם בחודש נובמבר היא קיבלה הכנסה של שלושה חודשים ( דמי הלידה ל15 שבועות)

במקום הכנסה של חודשיים (על נובמבר דצמבר) זה אומר שחישוב המס לא התאים להכנסה האמיתית ששולמה לה ולכן כמו שאמרתי יצא שהיא צריכה לשלם מס.

אותה אשת לקוח , האריכה את חופשת הלידה בתשלום שלה עד למכסימום חופשת הלידה האפשרית כלומר בשנת 2019 היא נעדרה ארבעה חודשים נוספים , ולכן פתרון אחד שהיא יכלה לעשות הוא לבקש את דמי הלידה רק בשנת 2019 כך שהכנסה של שלושה חודשים נכנסה בעצם לתקופה של ארבעה חודשים , ואז ב2018 לא היה נוצר מס לתשלום , נהפוך הוא , סביר להניח שהיה נוצר החזר (כי לא הייתה הכנסה על חודשיים) וכך גם בשנת 2019 .


ישנם שני חסרונות בשיטה הזו:

א. לא כל הנשים יכולות לתזמן את קבלת דמי הלידה שלהן , נשים שלמקום עבודתן יש הסדר עם ביטוח לאומי או נשים עצמאיות למשל.

ב. לא כל הנשים יוצאות לחופשת לידה ארוכה, אלה החוזרות לאחר 3 חודשים פתרון זה אינו טוב עבורן כי אם הן ילדו בחודשיים האחרונים של השנה ויקבלו את דמי הלידה בשנה העוקבת זה אומר שהם קבלו לפחות 2 משכורות נוספות בשנה העוקבת מה שיגדיל את חבות המס שלהן. (אך בשנת הלידה כנראה שיווצר החזר).




אז מה בכל זאת עושים ולמה זה כזה חשוב אם בכל מקרה בשנה אחת יהיה החזר ובשניה יהיה תשלום או הפוך?

אז נתחיל מהסוף , כל מה שאמרתי פה נכון בתאוריה ובפועל לנשים שחייבות להגיש דוחות למס הכנסה (עצמאיות , נשות עצמאים, מי שמחוייבת בהגשת דוח בגלל תנאים אחרים) , בתאוריה זה נכון גם לנשים שכירות אבל מכיוון שהן לא מחוייבות בהגשת דוח, זה יבוא לידי בטוי רק אם יחליטו מסיבה כלשהי להגיש דוח למס הכנסה.

נשים המחוייבות בהגשת דוח אמורות להגיש אותו במהלך השנה שלאחר שנת הדוח, אם הן ילדו בשנת הדוח ,יכול להווצר להן מצב כאמור בפתיח של הפוסט שבה הן יהיו חייבות במס , אבל הן לא באמת יודעות אם המצב יתאזן ובשנה הבאה הן יקבלו החזר, הן לא יודעות מה יהיה השכר שלהן כל השנה, אם יהיה שכר /הכנסה כל השנה, יש יותר מדי שמשתנים שניתן לדעת רק בסיומה של שנה (מזכירה שזו השנה בה מגישים את הדוח) אבל מעבר לזה אנשים לא אוהבים לשלם מס גם אם מבטיחים להם שיחזירו להם את אותו סכום בשנה אחר כך .

נשים שאינן חייבות בהגשת דוח יכולות לחכות לסיום השנתיים הרלוונטיות לבדוק את התוצאות ואז להחליט אם להגיש או לא.

בכל מקרה רשות המיסים מתוך הבנה שיש פה עיוות כי נשים לא יכולות לתזמן את קבלת דמי הלידה , ולהתאים אותם לתקופת חופשת הלידה הוציאה בתוך דוח סיכום הפעילות של המחלקה המקצועית לשנת 2017 חוזר שאומר שנשים המבקשות לייחס את דמי הלידה לפי החודשים הנכונים יש לאפשר להם זאת כאמור להלן:

"המצב החוקי אינו מאפשר לבצע פריסה של הפרשי שכר קדימה, מיסוי התשלום הינו על בסיס מזומן. יחד עם זאת, במקרים שבהם הנישום מבקש לבצע ייחוס לתקופות שאליהן מתייחסים התשלומים ולנוכח העובדה כי ברוב המקרים מועד תשלום דמי הלידה אינו בשליטת הזכאי או הזכאית, דמי הלידה ייחוסו לשנים אליהן מתייחסים בשומה 00 ולא 01 .ככל שפקיד השומה ירצה לדון בסוגיה, זה ייעשה במסגרת הליכי שומה."

כלומר מס הכנסה מאפשר לחלק את דמי הלדה ולשייך אותם בצורה לינארית לחודשים הרלוונטים של חופשת הלידה בת חמישה עשר השבועות .

ב2022 הוציאה רשות המיסים חוזר מסודר 2/2022 שמחזק ומגבה את האמור בדוח סיכום הפעילות.

מהלך כזה יכול לחסוך מצב של תשלום מיסים מיותר , חלק מפקידי השומה עדיין לא מכירים את ההוראה ויש סיכוי שבבדיקה ראשונה לא יקבלו את הפריסה , לפעמים נדרש להתווכח ויעזור להראות את ההוראה עצמה.


ישנן עוד שלוש נקודות בעניין לידה ומיסוי:

א. נקודת זיכוי וחצי נוספות בשנת הלידה כאשר אחת מהן ניתן לבחור אם לדחות לשנה שלאחר מכן.

ב. ניכוי חסר של מס הכנסה מדמי הביטוח הלאומי.

ג. הפקדה של מעסיק לקרן השתלמות ולקופה פנסיונית במהלך חופשת הלדה.


לגבי א', בכל בדיקת מס במצב של דמי לידה יש לזכור להוסיף נקודת זיכוי וחצי בשנת הלידה , אם האישה חוזרת לעבודה באותה שנת מס , עליה למלא טופס 101 לעדכן את מחלקת השכר בלידה ולהביא את אישור הביטוח הלאומי על דמי הלידה (בסעיף ג' אסביר למה).

תוספת הנקודות תתבצע רטרואקטיבת לאותה שנה במשכורת הראשונה שלה לאחר חופשת הלידה, באותו טופס 101 היא צריכה גם לעדכן אם היא דוחה את נקודת הזיכוי, כדי להחליט על כך כדאי שתבצע סימולציה בעזרת מחלקת השכר , האם בשנת הלידה שולם מס (לאחר עדכון דמי הלידה וחצי נקודת הזיכוי הנוספת) ואם כן מה הצפי לשנה הבאה בהתאם לנתונים הידועים (שנת עבודה מלאה, משכורת גבוהה/נמוכה יותר וכו)

אם המס ששולם בשנת הלידה גבוה או שווה לשווי נקודת זיכוי (2,628 ש"ח ב2020) אז אין טעם לבדוק צפי בשנה הבאה כדאי להשתמש בנקודה כדי להקטין את המס המשולם, אם סכום המס נמוך יותר כדאי לבדוק את הצפי לשנה הבאה,אם צפי המס גבוה יותר בשנה הבאה כדאי לדחות. אם אין מס בשנת הלידה בכלל ,כדאי להעביר לשנה הבאה.

אם האשה לא חוזרת לעבודה באותה שנה כדאי לבדוק זאת באמצעות איש מקצוע או באמצעות סימולטור של רשות המיסים.

במקרים רבים המוסד לביטוח לאומי אינו מנכה מספיק מס הכנסה מדמי הלידה , כך שעם החזרה לעבודה (בהנחה שזה באותה שנת מס ) יתכן ניכוי גבוה של מס למרות תוספת נקודות הזיכוי הרטרואקטיביות ,

נשים שכירות שאינן חוזרות באותה שנה ושוקלות להגיש דוח להחזר מס , קחו בחשבון שיתכן שיהיה חיוב במס ולא החזר בגלל הניכוי הנמוך, לכן תמיד תמיד מומלץ לערוך בדיקה או עם איש מקצוע או באמצעות הסימולטור באתר רשות המיסים

כשאשה יוצאת לחופשת הלידה בתשלום , חייב המעסיק להמשיך להפקיד עבורה לסוציאליות , כלומר לחסכון הפנסיוני שלה ולמי שיש, אז גם קרן השתלמות. הנוהל הוא שהמעסיק מבצע הפקדה שוטפת כל חודש ואז לאשה נוצר תלוש שלילי (כלומר נוצר לה חוב למעביד) שכולל כמובן את חלקה בסוציאליות אבל יותר מזה , מכיון שמתבצעת הפקדה ללא משכורת , נוצר שווי, תוכנת השכר מזהה שיש הפקדה אבל לא מזהה את השכר שעליו מופקדות ההפקדות ולכן נוצרים שווים (או הכנסות זקופות) שעליהם משולם תוספת מס ובטוח לאומי שבתאוריה כלל לא היו אמורים להיות משולמות, אם העובדת חוזרת באותה שנת מס לעבודה, כבר כתבתי קודם שעל מחלקת השכר לקלוט את דמי הלידה שקיבלה העובדת (בהנחה שקיבלה אותם באותה שנה) ואז כל המצב מסתדר, כלומר נוצרות הכנסות זקופות שליליות באותו גובה שגורמות להחזר המס וביטוח לאומי בסכום ששולם במהלך חופשת הלידה.


אז כמו שניתן לראות , נושא דמי הלידה בהיבט המיסוי הוא מורכב, כדאי להכיר את כל הזויות , ולו כדי לדעת מה לשאול.

מקווה שהפוסט מסייע בהבנת הדברים ולכל שאלה אפשר לפנות ממש פה למטה.


סיגל




5,275 צפיות20 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page