top of page
  • תמונת הסופר/תסיגל מולקנדוב

על החזרי מס ומענקי קורונה




הפוסט הוא לא באמת על החזרי מס ומענקים, יותר על תובנות שלי שאני מאוד רוצה לשתף גם אתכם ובמקרה הם נבעו כתוצאה מדוחות להחזרי מס שהכנתי ומדוחות שכללו מענקי קורונה.


על החזרי מס

הוא פנה אלי לפני כשנה, לאחר שקרא את אחד מהפוסטים שלי ובירר פרטים על החזרי מס, עניתי לו ואחר כך לא שמעתי ממנו עד ללפני כ-3 חודשים.

התברר שהוא הגיש לבד דוחות לשנים 2015-2019 קיבל החזר נחמד בסך הכל, אבל בדוח 2019 נוצר לו חוב, מה שהבהיל אותו והוא פנה אלי לבדוק את שומות 2015-2019 ולהגיש את דוח 2020.

בבדיקה התברר לי שבחלק מהשנים מס הכנסה טעה בתקצור (בקליטת הדוחות ) בנוסף לא נוצלו הפסדים מועברים מניירות ערך כנגד רווחי הון ודבר נוסף ועיקרי בשנת 2019 בת הזוג הייתה בחופשת לידה ולא חזרה עד סוף השנה כתוצאה מזה ומגורמים נוספים אחרים נוצרו לה הכנסות זקופות שחלק ניכר מהם לא היה אמור להיווצר לולא הייתה בחופשת לידה, הקטנת השווים הביאה להחזר מס של כ-10,000 ש"ח ובסה"כ עם התיקונים האחרים התקבל החזר נוסף של כ-20,000 ש"ח, אני מדגישה שממצב של תשלום של כ-2000 ש"ח ב2019 הוא הגיע להחזר של כ-17,000 ש"ח.

ולמה אני משתפת אתכם בזה?

לאחרונה אני נתקלת בהרבה פוסטים שמעודדים אנשים לבצע החזרי מס בעצמם.

כי זה מאוד פשוט, כי צריך רק טופסי 106 ואת הסימולטור של רשות המיסים וחבל לשלם לאיש מקצוע שיעשה את מה שאתה יכול לעשות בעצמך בחינם.

ובכן גם אני אוהבת לצבוע ולנגר ואבל כשאני רוצה שהבית שלי יצבע אני מביאה איש מקצוע כי הוא הרבה יותר דייקן ממני כי זו עבודה שהוא מורגל בה , אם הוא טוב הוא לא ילכלך את התקרה ויקפיד על הפינות שלא כמוני.

כשאני ארצה שולחן אני לא אנגר אותו בעצמי כי איש מקצוע שעוסק בזה יומיום כנראה יעשה את השולחן הרבה יותר חזק ויפה ממה שאני אעשה.

אבל משום מה נראה שבעידן הרשתות החברתיות כולם חושבים שהם יכולים לעשות הכל כי כל הידע לכאורה פרוש ברחבי הרשת, ואגב אני גם מאלה שמפרסמים ומשתפים הרבה מהידע שלי אבל צריך להבין שכשעושים לבד יכולים

להפסיד, כי מעטים האנשים שאינם אנשי מקצוע המבינים לעומק את עניין החזרי המס, נכון שזה לכאורה עניין טכני אבל לעיתים נדרשת הבנה והבעיה היא שכשאתה לא איש מקצוע שמתעסק בעניינים האלה יום אחרי יום ולכן גם לרוב מבין את הדברים לעומקם, אתה לא יודע מה שאתה לא יודע ואז אם הייתם בחופשת לידה נדמה לכם שנדרש רק 106 ואישור על דמי הלידה וזה מאוד פשוט, אם יש החזר הסימולטור יראה ואם תשלום אז הוא יראה תשלום לא יעלה על דעתכם שאולי אתם צריכים לבצע פעולה נוספת כדי למקסם את ההחזר ואולי אפילו לבטל תשלום שנוצר כמו במקרה הזה.

הבעיה היא שקשה למיין את הפעמים שתזדקק לאיש מקצוע טוב ואת הפעמים שהיית יכול להגיע לאותה תוצאה כמו איש מקצוע ואז כמו הישראלי המצוי תרגיש פראייר, אכן, מסכימה זו בעיה, לא יודעת מה אני הייתי עושה אבל אני כותבת את זה כדי שתיקחו בחשבון שגם כשאתם עושים לבד ובודקים בסימולטור יש סיכוי שפיספסתם החזרים.


על מענקי קורונה

לאחרונה אני כמעט ולא מקבלת לקוחות חדשים (עצמאים) אבל לעיתים נוצרת איזו כימיה בשיחה טלפונית עם לקוח מתעניין אני מתלהבת ומחליטה לקבל , כך היה לי עם ע' , היא ובן זוגה היו עוסקים פטורים , שלא היו מרוצים מרואה החשבון שלהם והחליטו לעבור.

בתחילת 2022 ביקשתי לבדוק אם אחוז המקדמות שנקבע להם מתאים לצפי הרווח שלהם ב2022, מכיוון שלמעט נתון של צפי הכנסות לא היו לי שום נתונים (כל החומר של 2021 היה אצל רואה החשבון הקודם) לגבי הוצאות למשל בדקתי את שומות 2020 שלהם כדי לקבל מושג.

משהו שם נראה היה לי מוזר לא יודעת אפילו להסביר מה, אבל חיטוט עמוק יותר בתוכנת הפקת הקבלות שלהם ובדוחות הרווח והפסד גילה לי שמענקי קורונה בשווי עשרות אלפי שקלים נכללו פעמיים בדוחות 2020 שהוגשו.

איך זה קרה?

ההוראה של רשות המיסים לגבי המענקים הייתה להוציא קבלה על כל מענק, כך עשו ר' ובן זוגה ומכיוון שהיו עוסקים פטורים הקבלות על המענקים נכנסו בעצם לסך ההכנסות שלהם בעוד שאצל עוסקים מורשים למשל זה לא היה קורה כי ההכנסות מופקות מחשבוניות ולא מקבלות.

בכל אופן מישהו שם פיספס ולקח לרווח והפסד את סך ההכנסות מתוכנת הקבלות ולמה זה לא תקין? כי את המענקים נדרש להציב ברובריקות אחרות בדוח למס הכנסה ולא כחלק מהרווח והפסד, אלא שפה המענקים נכנסו הן בדוח הרווח והפסד והן ברובריקות היעודיות בדוח השנתי.

מכיוון ששניהם עצמאים ושניהם קיבלו מענקים בגובה של כ-30,000 ש"ח כל אחד, הרווחים שלהם היו בעצם גבוהים משמעותית ממה שבאמת היו אמורים להיות וממצב שבו היו היו צריכים לקבל החזרי מס וביטוח לאומי הם הגיעו לתוספת מס של 5,000 ש"ח ועוד תוספת תשלום לביטוח לאומי של עוד כ-5,000 ש"ח.

תיקון דוחות כמובן שנדרש במהרה אבל למה אני משתפת אתכם גם בזה?

טעויות קורות, קרו ועוד יקרו, בין אם טעויות שלכם ובין אם זה טעות של רואה החשבון אבל כדי להקטין את הסיכוי לטעויות כגון אלו תכירו את המספרים בעסק שלכם, אל תהססו לשאול את רואה החשבון אם משהו נראה לכם תמוה ואל תסמכו ב100 אחוז על רואה החשבון כי גם הוא בנאדם, הוא כנראה יותר מקצועי מכם אבל הוא אינו חף מטעויות.

בינתיים עוסקים פטורים רוצו לבדוק שלא נכללו אצלכם המענקים פעמיים.


בהצלחה!



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page