top of page
  • תמונת הסופר/תסיגל מולקנדוב

פריסת מס שבח ועוד...

הזהרה: מניחה שמרביתכם לא יגיע לפסקה השניה , לא מצפה גם שתבינו , אבל כדי שתדעו על מה להסתכל על מנת לחשוד שאולי יש בסיס להחזר מס קראו לפחות את הנקודות למטה.

היא הגיעה אלי לעשות החזר מס, אשה כבת 70 , סיפרה לי כי בעלה נפטר בתחילת השנה מקורונה, שנים קודמות הם כבר עשו אצלי מספר פעמים החזרי מס , לרוב הם היו זכאים להחזר בשל העובדה שלבן הזוג הייתה הכנסה מאוד נמוכה שעמדה בתנאים של סעיף 37 לפקודה ואפשרה תוספת נקודת זיכוי לבת הזוג.

לאחר בדיקה גיליתי שגם הפעם הם כמובן זכאים להחזר בגין הסעיף האמור אומנם בעלה נפטר אבל כמובן ששנים אחורה הגשת הדוחות היא עדיין על שניהם.


בכל מקרה בנוסף להחזר האמור מסתבר שלזוג הייתה מכירת דירה שחוייבה במס שבח בשנת 2017 ועוד היה להם הפסד מועבר מניירות ערך משנת 2015.

אז דבר ראשון שיש לעשות הוא כמובן לגלגל את ההפסד מניירות ערך לשנת 2017 ולקזז מהשבח מה שיחסוך לנו בתיאוריה מס בגובה ההפסד המועבר כפול 25 אחוז.

למה בתאוריה? בני הזוג הם בגילאי ה-70 שלהם, החל מגיל 60, הכנסות פאסיביות (גם כאלה בעלות אחוז קבוע) מתחילות משיעור מס שולי בהתאם לשיעור המס בפועל של הנישום ועד מכסימום שיעור המס הקבוע על ההשקעה וכשזה בני זוג אז בהתאם לשיעור המס השולי של בעל ההכנסה הגבוהה יותר, אבל כאן זה מסתבך כי בשבח זה לא ככה , כלומר בשבח ההכנסה לא מצטרפת להכנסות בעל ההכנסה הגבוהה יותר , אם הנכס שייך לשני בני הזוג אז ניתן לחלקו בין שני בני הזוג מה שמשפר לאין ערוך את המצב.

אבל זה לא סוף הסיפור כי הכנסתה של האשה היא מפנסיה וראיתי שהיא לא ביצעה קיבוע זכויות שבאמצעותו הייתה יכולה לקבל פטור מסויים על הפנסיה , אז אומנם במקרה שלה גם אחרי הקיבוע היא נשארה בשיעור המס של 14 אחוז אבל הסכום שקיבל את ה-14 אחוז גדל והסכום שקיבל את ה-20 אחוז קטן.


אם חשבתם שבזאת זה הסתיים אז טעיתם כי מס הכנסה, שלפעמים הוא יוצא נחמד, מאפשר לפרוס אחורה עד ל-4 שנים את השבח , כלומר בדומה לפריסת פיצויים , אפשר תאורטית לפרוס את השבח (רווח ממכירת דירה) עד לארבע שנים אחורה (אבל לא יותר מתקופת אחזקת הנכס) כך שאפשר לנצל מדרגות מס /זיכויים שונים משנים קודמות.

במקרה הזה , היה שווה לפרוס את השבח רק ל-3 שנים ככה היא יכלה לנצל רק את מדרגת המס של ה-14 אחוז בלי לגלוש ל-20 אחוז , מה שהיה קורה אם לא ניתן היה לפרוס את השבח.

בסופו של דבר התקבל לה סכום יפה ממס הכנסה, קיבלה את רוב רובו של מס השבח בחזרה בתוספת ריבית והפרשי הצמדה כמובן.

אז כמו שאמרתי מורכב, אבל בשביל זה יש אנשי מקצוע ,מבחינתכם כדאי שתהיו מודעים לנקודות הבאות שיביאו אתכם ל"חשוד" שאולי אתם או קרוביכם זכאים להחזרי מס:


* מעל גיל 60

*הפסדים מניירות ערך

*תשלום מס שבח

*קיבוע זכויות

*לבני זוג שלפחות אחד מהם אחרי גיל פרישה , אחד מבני הזוג אינו עובד או יש

לו הכנסה חייבת שאינה מגיעה לכ-23,000 ש"ח שנתי.





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page