top of page
  • תמונת הסופר/תסיגל מולקנדוב

מה אנו צפויים לראות בתלוש בעת עזיבת מקום עבודה?

עודכן: 2 באוג׳ 2020

חברה טובה שלי עזבה עזבה לפני מספר חודשים את מקום עבודתה שבו עבדה שנים רבות.

העזיבה לא הייתה ברוח טובה ובתחושה שלה היא לא קיבלה את כל המגיע לה .

מכיוון שלא לחינם היא כבר 20 שנה בערך מתחזקת אותי כחברה , הפעם החליטה להשתמש בכישורי כרואת חשבון ופנתה אלי כדי שאבדוק האם באמת קיבלה את כל המגיע לה.

ואני בעקבות הארוע החלטתי לכתוב פוסט שיסכם את הסעיפים שאנחנו אמורים לראות בתלוש בעת עזיבת עבודה.





אז מה הם הסעיפים האמורים?


א. השלמת דמי הבראה - על דמי הבראה אפשר לקרוא כאן , אבל באופן עקרוני בעת עזיבת עבודה יש לבדוק מתי הייתה הפעם האחרונה בה קיבלת הבראה בתלוש (בדרך כלל מקבלים פעם בשנה אחרי ותק של שנה אבל יש מקומות בהם פורסים את דמי ההבראה באופן חודשי) ולכפול את התעריף היומי במספר החודשים היחסי כפול הימים המגיעים לפי הותק (בפוסט יש טבלת ימים לפי ותק) כפול שיעור המשרה.

אם לדוגמא עבדתם משרה מלאה, קיבלתם הבראה באוגוסט ועזבתם בסוף נובמבר, אחרי ותק של שלוש שנים בדיוק, לצורך העניין תעריף יום הבראה הוא 378 ש"ח (כבר מספר שנים הוא לא התעדכן) בשנה השלישית מגיעים 6 ימי הבראה עד סוף אוגוסט קיבלתם 9/12*5+6+6 =15.5 ימי הבראה, כלומר נשאר לכם לקבל דמי הבראה על שלושה חודשים נוספים: 3/12*6*378=567 ש"ח.


ב. פיצוי על אי הודעה מוקדמת - במצב של פיטורין המעסיק יכול לפטר את העובד לאלתר מסיבות כאלה ואחרות, אבל מכיוון שלפי החוק ישנה חובת הודעה מוקדמת שאורכה תלוי בוותק העובד ובצורת העסקתו, המעסיק חייב לשלם לעובד "פיצוי על אי הודעה מוקדמת" או בשם אחר "חלף הודעה מוקדמת"

גובה הפיצוי יהיה בגובה השכר הרגיל של העובד , המהווה בסיס לפיצויי פיטורין,אותו היה אמור לקבל בתקופת ההודעה המוקדמת.

על חלף הודעה מוקדמת אין הפקדות לפנסיה וקרן השתלמות.

חלף הודעה מוקדמת מהווה רכיב במענקי פרישה ובהתאם ניתן לעשות פריסת מס בגינם וכן לקבל עליהם פטור כחלק מהפטור על מענק פרישה.



דוגמא לתלוש

ג. ניכוי על אי הודעה מוקדמת - זהו סעיף הופכי לסעיף הקודם , הוא יכול לקרות במקרה של התפטרות ובמצב שהעובד לא נתן למעסיק את ימי ההודעה המוקדמת בהם היה מחוייב לפי חוק או הסכם, המעסיק רשאי לנכות משכר העובד את עלות אותם ימי הודעה מוקדמת שבהם היה מחוייב העובד.


ד. פדיון ימי חופש - על פי חוק חופשה שנתית , תשי"א - 1951, לכל עובד מגיע מספר מסויים של ימי חופשה בשנה, לפי חוק הגנת השכר, תשי"ח -1953 יש להציג בתלוש השכר את ימי החופשה שנתנו ואת ימי החופשה שנצברו, לכן עם סיום העבודה יש לראות כמה ימי חופש נצברו בתלוש והאם התקבלה התמורה בעדם, בתלוש האחרון צריך לראות את פדיון ימי החופש (עלות יום עבודה כפול הימים שנצברו) וכן לראות שיתרת הימים התאפסה.

יש לשים לב שפדיון ימי חופשה בעזיבת עבודה הוא רכיב הפטור מביטוח לאומי.

אם הסכום מאוד גבוה כדאי לבדוק פריסת מס, ניתן לבצע פריסת מס על פדיון ימי חופש עד שש שנים אחורה (ומצריך הגשת דוח למס הכנסה).


ה. פדיון ימי מחלה - הזכאות לדמי מחלה נובעת מחוק דמי מחלה, תשל"ו 1976, גם כאן את צבירת ימי החופשה יש להציג בתלוש השכר אבל בניגוד לימי חופשה, לפי חוק אין זכאות לפדיון ימי מחלה צבורים כך שלרוב, בייחוד במגזר הפרטי לא יהיה סעיף כזה בתלוש בעת עזיבת עבודה. יכול להיות בעת עזיבת עבודה במקרים של הסכם קיבוצי, הסכם עבודה אישי או מגזר מסויים של עובדים .


ו. פיצויי פיטורין - נפריד בין מצב של פיטורים מזכים להתפטרות

במצב של פיטורין אחרי שנת עבודה המעסיק אמור לשלם את ההפרש שבין משכורת אחרונה לפיצויים כפול שנות הותק לצבירת הפיצויים בקופת הפנסיה של העובד.

א. אם על העובד חל "צו הרחבה (נוסח משולב) לפנסייה חובה- 2011 " והמעסיק הפקיד לו מתחילת עבודתו לקופת הפנסיה שלו 8ו-1/3 אחוז למרכיב הפיצויים הרי שחל עליו סעיף 14 והמעסיק לא יצטרך להשלים.

ב. אם לא הפקיד לו כאמור, כלומר לא הפקיד מתחילת העבודה או הפקיד רק 6 אחוז יצטרך להשלים לפי 8 ו-1/3 אחוז לכל התקופה.

ג. אם חל על העובד הסכם מיטיב אחר (הסכם קיבוצי, הסכם אישי וכו) ולא חתום על סעיף 14 ישולם כאמור ההפרש שבין משכורת אחרונה לפיצויים כםול שנות הותק לצבירת הפיצויים בקופת העובד.

ד. אם חל סעיף 14 ישולם ההפרש רק אם התקיימו התנאים בסעיף ב.

מה לגבי התפטרות? - רק אם ההתפטרות היא התפטרות מזכה (בשל מספר סיבות המנויות בחוק פיצויי פיטורין) או שיש הסכם מיטיב.



אלה הם הסעיפים העיקריים שאנו צפויים למצוא בתלוש השכר האחרון במקום עבודה, לכן וודאו שאכן אתם מקבלים את כל האמור .

מעבר לזה לפיני עזיבת עבודה כדאי לדאוג למסמכים הבאים:

א. 106 לכל תקופות עבודתכם במקום (בהנחה שלא שמרתם או לא קיבלתם)

ב. העתק מטופס ה-161


כמו כן כדאי מאוד לעשות וידוא הפקדות לקופות הפנסיה/קופות גמל/ביטוחי מנהלים - בכל תלוש יש פרוט של ההפקדה שאמור לבצע המעסיק מחולקת לחלק עובד לחלק מעסיק, קבלו מהקופה שלכם אישור מפורטים לכל שנה (באזור האישי של כל חברה מופעים הדוחות לתקופה של מספר שנים מעבר לכך ניתן לבקש מהחברה) והשוו בין ההפקדות בתלוש להפקדות בפועל.



בהצלחה!


1,042 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page