top of page
  • תמונת הסופר/תסיגל מולקנדוב

פתיחת תיק בביטוח לאומי

עודכן: 22 באוג׳ 2023



הזהרה- נושא הביטוח הלאומי מורכב כמעט בכל אספקט, המורכבות מתחילה כבר בפתיחת התיק גם הפוסט שלפניכם אינו פשוט ובכל מקרה ולכל שאלה מוזמנות להירשם..


מה גם בביטוח לאומי צריך לפתוח תיק? אבל אני גם שכירה ומשלמים עליי ביטוח לאומי בעבודה.

זו אחת מהשאלות שאני שומעת כשאני מעדכנת את הלקוחה שבמסגרת הפיכתה לעצמאית היא צריכה לפתוח תיק בביטוח לאומי.

אז כן, לאחר פתיחת התיקים ברשות המיסים (ראי כאן) יש לפתוח באופן מיידי תיק גם בביטוח לאומי, גם אם את שכירה ומשלמים עלייך ביטוח לאומי בעבודה.


איך פותחים תיק בביטוח לאומי?


אז לפני ההנחיות הטכניות קצת הסברים...


לפי הגדרת הביטוח הלאומי עצמאי יחשב מי שעוסק במשלח ידו ועונה על אחד מהתנאים הבאים:

1. עובד לפחות 20 שעות בשבוע

2. ההכנסה החודשית הממוצעת היא לפחות 50% מהשכר הממוצע במשק

3. עובד לפחות 12 שעות בממוצע והכנסתו היא לפחות 15 אחוז מהשכר הממוצע.


אם אינך עונה לאף אחת מההגדרות לעיל הרי שתרשמי בביטוח הלאומי כעצמאית שאינה עונה להגדרה.

עצמאי שאינו עונה להגדרה הריהו כבעל הכנסה פאסיבית , על הכנסה פאסיבית עד רבע מהשכר הממוצע (כ-2,900 ש"ח ב2023) אין משלמים דמי ביטוח לאומי, מכאן שעצמאי שאינו עונה להגדרה אינו חייב בביטוח לאומי עד הכנסה של רבע מהשכר הממוצע, מעבר לכך ועד ל-50 אחוז מהשכר הממוצע , ישולם ביטוח לאומי בשיעור של 9.61 אחוז בהנחה שלמבוטח אין הכנסה נוספת אחרת כשכיר או הכנסה פאסיבית נוספת אחרת, או בשיעור של 12% אם יש לו הכנסה נוספת והיא עולה על 60% מהשכר הממוצע במשק (שב2023 עומד על 11,870 ₪).הכנסה מעבר ל50 אחוז מהשכר הממוצע נחשב כבר עצמאי וישלם ביטוח לאומי מהשקל הראשון לפי מדרגות ביטוח לאומי לעצמאי שניתן לראות כאן)


כמה הערות בנוגע לעצמאי שאינו להגדרה:

1. אם לעצמאי שאינו עונה להגדרה ושמרוויח עד לרבע השכר הממוצע , אין הכנסה נוספת שעליה הוא מבוטח יאלץ לשלם דמי ביטוח לאומי כ"לא עובד" (בשנת 2023 194 ₪ לחודש)

2. התשלום בסעיף 1 אינו חל על אשה נשואה (בביטוח לאומי מוגדרת כ"עקרת בית") המבוטחת מתוקף תשלום דמי הביטוח של בעלה.

3. עצמאי שאינו עונה להגדרה בין אם משלם ביטוח לאומי (מעל רבע מהשכר הממוצע ועד לחצי מהשכר הממוצע ) ובין אם לא (מתחת לרבע מהשכר הממוצע) אינו זכאי כמובן לזכויות שלהן זכאי מבוטח עצמאי.


אם את עונה לפחות על אחד מהתנאים להגדרת עצמאי הרי שתשלמי מקדמות ביטוח לאומי כעצמאית (טבלה בנושא כאן), אם הינך שכירה אז קחי בחשבון שכעצמאית תגיעי יותר מהר למדרגה הגבוהה של ביטוח לאומי כי כמו במס הכנסה ביטוח לאומי מסתכל על כלל הכנסותייך.


לאחר הסקירה למעלה בתקווה שהבנת לפחות את רוב הדברים , והם אפשרו לך להגיע להבנה של איך ברצונך להירשם במוסד לביטוח לאומי עלייך למלא טופס שנקרא 6101 (קישור לטופס) דין וחשבון רב שנתי לביטוח לאומי,

הטופס נראה מפחיד אבל הוא באמת די פשוט.

בעמוד הראשון את ממלאה פרטים כך:

בעמוד השני זה נראה קצת יותר מורכב , אבל באמת לא צריך להסתבך,

תתייחסי רק לתקופה טרום הפיכתך לעצמאית או לעצמאית שאינה עונה להגדרה מה היית שכירה/מובטלת/שירות סדיר/עצמאית שאינה עונה להגדרה /עצמאית?

ואז בשורה הבאה את תאריך הפיכתך לעצמאית/עצמאית שאינה עונה להגדרה.

את סעיף 4 את ממלאת בהתאם להערכתך את שעות העבודה והכנסתך החודשית המשוערת, זה הסעיף שמגדיר אותך כעצמאית או כעצמאית שאינה עונה להגדרה אז שימי לב היטב למספרים.

כמובן לא לשכוח לחתום ברובריקת חתימת המבוטח.



את הטופס יש להעביר לביטוח לאומי (קישור לאזור האישי בביטוח לאומי)

הביטוח הלאומי בניגוד לתדמיתו האפרורית והמיושנת מבחינת הקשר עם המבוטחים הוא קצת יותר מפותח מרשות המיסים, ישנו אזור אישי באתר של ביטוח לאומי וישנה גם אפליקציה של ביטוח לאומי באמצעות שני הכלים ניתן להעביר את הטופס לביטוח לאומי ואין צורך לחשוש שמא זה לא הגיע, כן יש לעקוב שאת מקבלת מכתב על פתיחת התיק ופנקס מקדמות שעליו נרחיב בפוסט אחר.

בפוסט זה סיימנו בעצם את הליך פתיחת התיק בכל הרשויות ,

מה שנשאר זה להתחיל לעבוד ו...לשלם, בפוסטים הבאים אסביר איך מתבצעים התשלומים לרשות המיסים ולביטוח לאומי.

שאלות, ברורים הערות והארות ממש כאן למטה לאחר ההרשמה לבלוג

סיגל

909 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page